F2




Linflyg i många klasser den 23 och 24 maj hos Aviators Modellflyvere i Aalborg på Jylland i Danmark.
Danish World Cup 2015 med  F2A, F2D och eCombat, men även stora tävlingar i F2B, F2C, Minispeed och Weatherman.
Alla klasserna behöver kanske lite förklaring men framförallt så är tillställningen riktigt "hyggelig" så det är många som har kommit till tävlingen under flera år.
Personligen så är jag tyvärr ingen tävlingspilot men gillar ändå att vara med och lära mig, prata och ta lite bilder.
I år hade jag en personlig orsak att åka så det blev en efterlängtad tur. Undertecknad Patrik Gertsson.

F2A - SPEED är klassen där man ska flyga 9 varv så fort man kan med de bestämmelserna som finns. Så fort som möjligt innebär att man siktar på 300 km/h vilket är brutalt fort att snurra i cirkeln. Man vet inte om det är plan eller pilot som är begränsning. 2,5 cc motor, minst 2 dm2/cc vingyta innebär minst 5dm2 vingyta, Max 100 g/dm2 innebär då att ett plan som håller ytgränsen får väga max 500 gram. För en novis ser det ut som att alla modeller är exakt samma. SLIS hemsida

F2B - STUNT är konstflygklassen där man ska flyga ett program på högst 7 minuter. Planet får väga högst 5 kg och ha en yta på max 150 dm2 med en högsta vingbelastning på100g/dm2 och en motor på max 10cc. Flygprogrammet hittar man enklast på SLIS hemsida. 1- Start, 2- Wingover till rygg och inverterad Wingover, 3- 3 loopingar, 4- 6 varv ryggflygning, 5- Liggande åttor, 6- Liggande 4-kants-åttor, 7- Stående åttor, 8- Timglas, 9- Överliggande åttor, 10- Fyr-klöver.
Manövrerna bedöms med en skala mellan 0 och 10 och multipliceras med svårighetsfaktor. Över 1000 poäng är hyfsat bra.

F2C - TEAM-RACE flögs inte på denna tävlingen då det inte var tillräckligt många deltagare. Regler för FAI-klasserna finns på nätet.

F2D - COMBAT är klassen där två piloter möts och ska klippa en serpentin som hänger efter motståndarens plan. Varje klipp ger poäng och varje sekund upp till max 4 minuter. Planet får ha en yta på max 150 dm2 och väga max 5 kg med en motor på max 2,5cc som har ett insugningsrör med max 4 mm diameter. I verkligheten är alla planen väldigt lika och väger bara ett par hundra gram (ca 400 gram med motor).

GOOD-YEAR (F2G) är en variant av Team-racing med semiskala i 1/8 av gamla F1-racers med 2,5cc dieselmotorer, 200 varv med minst 5 tankstopp.

MINI-SPEED är inte en FAI-klass men ruggigt kul att se de små planen  som inte verkar allt för dyra eller komplicerade. Här är nog den största bredden på hur modeller kan se ut i samma klass. MAX 1cc motor.

WEATHERMAN är ett enhetsplan Som kan förses med i stort sett vilken motor som helst.
Reglerna är i princip helt omöjliga då olika motorstorlekar kan ha olika skalning på flygplanet och olika linlängd och flygvarv för att sträckan ska bli en halv mile (804,35 meter) (eller kvart mile för de minsta klasserna). De två största klasserna skalas ritningen upp med roten ur 2.
Class Specifications
     
Capacity (cc) Max. weight (ozs) Line length Line dia.Test pull (lbs) Laps
0     Up to 1.0          12             35' 0"    0.25mm     15             6
I     Mills 1.3          16             35' 0"    0.3mm      10             6
II    Up to 1.5          16             42' 0"    0.3mm      16            10
III   Up to 2.5          16             46' 8"    0.3mm      25             9
IV    Up to 3.5          20             52' 6"    0.3mm      25             8
V     Up to 5.0          24             52' 6"    0.4mm      35             8
VI    Up to 6.6          32             60' 0"    0.4mm      45             7
VII   Up to 10.0         40             60' 0"    0.4mm      55             7

BANQUET - är klassen där alla kan deltaga. Start är Kl 19.00 på lördagskvällen - om grillmästarna har hunnit bli klara.
Detta är klassen där alla är vinnare. Taxi hem rekommenderas.

Schemat börjar på fredagskvällen med incheckning kl 21.00. Kl 21.30 så drar man om vem som ska bjuda på första rundan?

Själv kom jag tidigt på fredagsmorgonen för att om möjligt få se lite träningsflyg.


På campingen bakom klubbstugan är det tyst ytterligare några timmar


Men snart är det full fart med förberedelser


Fiskenätet ska fixas - blir det fisk till grillning i kväll? Flygfisk? Nätet ska spännas upp i skogen?


e-Combat är helt nytt för mig - och det verkar vara så för alla. Jesper B Rasmusen visar och berättar.


Räkna med ca 1000 watt. Massor med varv för att motsvara de vassa glödstiftarna. 4,5, 6 celler med så många C som möjligt ger en flygtid på 2 minuter. 2 gånger 2 minuter i stället för de normala 4 minuterna. En minut paus mellan för att hinna byta batteri på kärran. 50 A fartreglage är nog OK - helst med kylflänsen i vinden.

Radiostyrd trottel är nog inte riktigt rätt men när man testar så är det OK. Planen blir en del tyngre än motsvarande glödstiftsmodell. 

De första testpiloterna på fredagen var combatflygare.


Heja Norge! Per Vasbotn har varit med på Limfjordsstaevnet 12 gånger i med i år.


Något helt nytt för mig är bränsleavstängare som stoppar motorn om det blir linbrott. Vissa hade dubbel funktion så att piloten kunde stoppa motorn genom att rycka eller "vifta" med linorna.


Plötsligt dök det upp en medhjälpare. Rudi - Rudolf Königshofer - från Österrike är tre bäst i världen vilket är en ännu större bedrift när man får veta att han är ensam i sitt område och inte har någon att träna mot hemma. Rudi var överallt och hjälpte alla känns det som.


Lördag och första tävlingsdagen var det inget trevligt väder - men det visste förstås inte combatflygarna som körde hårt hela dagen. De flög i en gryta i skogen och över träden blåste det friskt med runt 15 m/s i byarna.


Sekretariat med poängräknare. F2D hade eget trådlöst nätverk, en smart stor klocka som räknade ner och visade tiden på heatet. Här är det folk som är effektiva och otroligt snabba.


De tunna personerna är amerikaner från södra Californien - magen i förgrunden är INTE amerikansk.


En välpackad väska. Massor med linor, propellrar och annat som förbrukas.


Här har det varit lite väl nära vid klippet.


Tur att det finns folk som säljer. Mycket praktiska väskor till 4 eller 8 modeller. Modeller för 40 eller 45 euro stycket inklusive bränsleavstängare. Säckar med Proppar i , färdiga tävlingslinor i mängd. Nelsonstift och mycket annat.




Frågan är om det är konkurrenter? Från Litauen, Ukraina eller Ryssland? Det är inte lätt att veta om man inte känner folket.

Klart tur att man inte hade fickan full av Euro för då hade det nog följt med lite mera grejor hem.

Det var mäktigt att höra smällarna när piloterna fick in ett klipp. Planen var som getingar i luften så det var inte lätt att få några bra flygbilder.






I klassen e-Combat var det bara 2 piloter och ett av planen gick väldigt illa. Kan det ha varit för stor propeller med överlast som gjorde att det inte gick att få motorn att gå rent? Det planet som gick visade ungefär samma prestanda som ett bränsledrivet fast med mycket kortare drifttid. Eldrift i denna klassen verkar inte helt mogen än.

 

En annan klass som körde under lördagen var F2A - SPEED där vinden inte påverkar riktigt lika mycket.
Här kunde jag inte se planen på grund av hastigheten så det blev inga flygfoton.








F2B - STUNT - Linflygets precisionsklass. Här valde alla att flytta alla flygningarna till söndagen då det förhoppningsvis inte skulle blåsa riktigt lika mycket. De flesta planen är hemmabyggen av allra högsta kvalitet och finish. Men det finns ARF att köpa - från Ukraina så klart. Pris runt 25000:- för en tävlingsmodell i världsklass.




Ove i ljusblått tävlade för 36e gången på 40 år i Limfjordsstaevnet vilket ju intygar betryggande att detta är en riktigt hyggelig tillställning. Frågan är om han är bäste när det gäller starter här? Oves tävlingkärra.


Staffan är svensk mästare och gjorde ingen besviken med sin NY Taxi i Danmark heller.




Thomas får lite tips av Staffan


En annan svensk legend är förstås Jerker Vinnå som placerade sig på 10e plats.  För övrigt är Jerker en riktigt kul typ som man gärna kan snacka och skämta med.




Micke Palm med ambitioner att vara svensk mästare om ett par år men bara kom på 11e plats i denna tävlingen på grund av lite materialproblem och missar i programmet. Mera mängdflygning för att komma över tröskeln där man kan göra missar behövs.




Skador under och efter flygning är väldigt sällsynt i denna klassen men motorproblem och vindar kan ställa till det.


Micke gör en STOR insats för hobbyn genom att ta med grabben Emil som var enda deltagaren i klassen nybörjarstunt /semistunt. Här kan man tävla med betydligt enklare modeller.


Lite moraliskt stöd och tips är aldrig fel - om man samtidigt kan vila sig i gräset.


Den här fina modellen verkade lite mindre än övriga men det är upp till piloten att visa att storleken inte har någon betydelse.


Här var det många som kommenterade typ av plan med canopyn långt fram och om vingprofilen var 80- eller 90-tals




Ready to fly från http://discovery-aeromodels.com/en/andrey-yatsenko-mace-r2-shark-f2b-model.html för ca 25000:-
Här är modellen ombyggd framtill för eldrift och batteri i stället för glödstift.




Notera vortexgeneratorerna på vingarna. De gör riktigt mycket nytta speciellt i dykningar och övergångar sägs det.
(verkar vara precis samma som används på Parkzone Sport CUB m fl)


Tveksamt om man ska ha någon bild på en svensk Lennart Nord på 5e plats som flyger de finska färgerna ;-)
 Kerkko Kehravuo        Finland         PA 61 piped         1600g






Mini-Speed för max 1 cc verkar som att man kan tävla med i stort sett vad som helst bara det är litet och snabbt. Det finns nytillverkade kinesiska? COX-kopior som inte kostar speciellt många kronor.
Och så kan man starta och landa på gräs vilket gör att man kan flyga på många fler klubbfält.
De danska reglerna finns att läsa HÄR.




Rejält med axelglapp men den går snabbt. Är det hårdträ som det ser ut som?

Det ser ut att vara tävlings tvåa Niels-Erik Hansen

Handtaget ska ha klar markering för upp så att man inte kan missa i stressen.




Sverigehoppet Ingemar Larsson kom bara fyra. Jan Gustavsson är supporter på denna bilden.
Ingemar har tävlat 39 gånger i Limfjorden sedan 1974 och slår Ove i antal tävlingar. Ingemar var dessutom huvuddomare i Combat och stressade sina egna insatser som pilot när det var pauser i domarsysslan.








Weatherman Speed är klassen som bygger på ett enhetsplan som man kan förse med vilken motor man vill - nästan.
Modellen konstruerades av Cyril Shaw och publicerades i Tidningen Model Aviation 1949.
Egentligen så ska det vara samma storlek på modellerna men man får öka vingarean om man har större motorer.
Man kan hitta skalningen 1,42 (roten ur två) i någon text för plan med större motorer.
Mer info på SLIS Forum



Det verkar mycket trevligt att stå på pallen.

















Good-Year Racing på 30-talet i skala 1:8 - en variant av Team-racing där mekanikern är lika viktig som piloten.
I denna klassen verkar jag ha missat att fotografera några modeller.... F2F är en liknande klass utan skala men med 15 cc tankvolym som begränsning.


Jerker tittar djupt i flaskan - tankflaska för teamracing. Pump och tryckmätare för att få en snabb fyllning. Kolla tankanslutningen på fingern som öppnar när man trycker fingret mot tankröret.


Vinden var det inget fel på - Det sjöng i linorna och fladdrade i draken som var snabb som en combatkärra.


Och så tittar solen fram och alla blir glada


Baquetten lockar fram det bästa hos alla. Humöret på topp och i morgon ska alla tävla. Inga problem om man är klar kl tjugo.


En kamera lockar fram linslusen och busfröet hos många.




Ove och Jerker tar det försiktigt och förbereder sig inför finalen i morgon.


Prisutdelning och ett speciellt tack till de sköna pigorna som försett alla med mat och dryck från arla morgon till kväll.


Mitt fynd i en plastlåda med klenoder som ville byta ägare. MDS (Metal Door Stop) eller "ryssdiesel" som skulle passa bra till en GoodYear men som kanske kommer att testas på en Combatvinge.


LIMFJORDS-PYTT
 

Avresa från Varberg med kvällsfärjan torsdag kväll. En kort sovstund i bilen. Fredagens första solstrålar över Djurs Sommarland strax efter kl 4 på morgonen.
Framme på Hesteskoen runt kl 7 men då låg alla och sov.


Hemresa på måndagen som var Danmarks Grundlovsdag och arbetsfri. Snabbfärga från Århus till Själlands Udde. Vackert resväder



Efter bron kunde jag från motorvägen se att bommen var uppe till Kvarnlanda Modellflygfält men tyvärr hade jag inget plan med mig att flyga med.
Patrik Gertsson maj 2015