Bildreportage Patrik Gertsson SWE-68159

Torsdag den 27 juni 2013 och proffsen har samlats för 4 dagars tävlingar.
Torsdag Sveriges CUP - Fredag Danmarks CUP - Lördag "Småflyg" - Söndag Norges CUP

 
Sverige har förstås både A, B och C-lag, men i Q är det bara Finnar och Tüskar ;-)



Har jag hamnat i ornotologernas läger?
Gladan var faktiskt långt under de flesta planen som oftast var som små prickar mot himlen.


Anders och John var två som försvarade Skånes färger i A-laget.



Det är många nationaliteter som träffas och de blir vänner efter många års resor till olika länder där de tävlar.

Trots att fältet är rejält stort så pratades det apeklättring och landning i furor.




Det verkar som att jag missat B-laget - men det kommer mera bilder om planerna hålls för de närmaste dagarna.

Kolla http://www4.idrottonline.se/NorbergsFK-Flygsport/
Fredag och Danmarks tur att hålla i den andra världscuptävlingen för träffen.
Sveriges junior "Robban2" (sivlerjunior i går) tar tiden på "Robban1" och Per är beredd att släppa inför tredje perioden.
Thorvald är en som försvarar Skånes färger i B-klassen



Alla står och väntar. Sedan släpper en och snart är det mass-start för att inte missa blåsan.


Ett foto kan inte visa skönheten när det är många plan i luften .
Snart har de lyft och är bara små prickar mot himlen.
 
Lars sitter och justerar kurven på en av sina modeller. Detta är en "hederlig" mekanisk konstruktion till skillnad från de andra som är elektroniska och justeras med programvaran.

Lars är grenredaktör för Modellflyvenyt så vi kan hoppa spå att få läsa om Danish/Nordic Cup i nästa nummer om det hinns med innan nästa pressläggning.


I år är det 26 år sedan första världscuptävlingen.






Gerd var SHEIßE-förgrümmad över att ha missat en max och därmed flyoffen i kväll. Burgstädt ligger i Sacksen nära Chemnits som hade namnet Carl Marx Stadt under DDR-tiden.

Gerd var en av tyskarna som flög den nya Q-klassen. Tyvärr så har jag inte lyckats fånga någon Q-flygning på video trots många försök. Det går väldigt snabbt i starten och i stort sett helt ljudlöst så man kan få stå lääänge och vänta. Blir det rimligt väder på söndag så ska jag finnas på plats för ett nytt försök med kameran.


Holland verkar de kalla sitt vackra land men på planen står det NED även om planen stiger precis lika högt som alla andra ;-)


Det var full njutning hela dagen med fint väder.
 
Lördag med "småklasserna" och ostadigt väder. Dagen började lite senare med information 9.50 och start 10.00. En avslappnad vilodag för många i de "stora klasserna". Ett gäng fransmän som höll på att packa ihop efter gårdagens flyoff frågade vad det fanns att titta på lokalt. En snabbsurf på Kristianstad Turist visade att man kunde äta eller åka på malsafari..
Som tur var hade Per F med sig ett gäng katapultglidare att låna ut. Det verkade vara en lagom utmaning så vi får se om klassen tas med hem till frankrikes modellungdomar.


SMFF håller på att göra en PR-film om modellflyg och här har vi en gammal modellflygare som dokumenterar lite friflyg för att sedan åka till lin-SM och lite meetings med jetmodeller närmare Stockholm.  - Skåne är ju så långt bort från allting.....





Hela mellansvenska småklasseliten verkar samlad och dessutom någon skåning här och där.

SMALL SWEDISH CUP är namnet för dagen.
Men det hindrar absolut inte att vi har fina internationella flygare med i startlistorna.





Vera är en ung tjej som tävlar i F1G. Kan man misstänka att pappa tävlar i F1B? I alla fall så var det snygg flygning som om allt fungerar kommer på tuben så småningom.







 

 
Jag höll på att missa att det var en tävling till - TOTAL WAKEFIELD.
I Total Wakefield ställs markstartande OT-modeller mot handstartande 50g OT-modeller (1958-1965) och nutida 30 g modeller.
 
 
Söndag den 30 juni och Norwegian Cup.
Det var lite sovmorgon så briefing var inte förr än vid halv åtta på förmiddagen i dag.


Har norrmännen lyckats dra ner lite ishavsväder till i dag? 10 grader varmt och kalla vindar. Efter briefingen kom det en fråga: Blir det någon snö i dag? En åkarbrasa, gnugga händerna varma och rätta kläder så är det flyg som gäller.
Norska laget har en "iglo" med sig.

 
Och så var det dags för väderballongen.
2 minuter är Max, 1 timme flygning 30 minuters paus för att hämta plan och därefter nya instruktioner beroende på hur vädret artar sig.

En relativt ny spelare på planen. Svensk-Berlinaren som tog 2a plats i danskarnas tävling i fredags efter en Tysk-Berlinare som tog första plats.

Per S ses flitigt träna på Revinge när han inte är i Berlin och jobbar.


Tävlingen avbröts efter tre flygningar på grund av regn och vind - åter kl 20 för flyoff.

Kvar på fältet satt Ossi från Savonlinna. Han hade flugit bort sin F1Q-modell så vi tog en tur i skogen för att leta utan någon större lycka. Sedan blev det fika och berättelser. Ossi började sin tur hit och räknar med att vara till baka i Finland om ungefär två månader efter att ha varit en tur via Tyskland och en del länder ner över Balkan och VM i Frankrike.

Lite F1Q. I stället för att ha en fast motortid och 2,5 cc i F1C så flyger man med valfri elsetup. Förutsättningen är att man bara får förbruka en kilojoule energi. Man kan göra det på 3 sekunder eller 25 sekunder eller allt däremellan. En vass setup kostar kanske 500 euro medan en billig kanske kostar 50 euro.

Ossi berättar att han kör billigt och att den lättare setupen med långsammare modell kan vara fördelaktigt då ju luftmotståndet är mindre vid lägre fart. Dessutom så finns det kanske chans att filma en sådan start ;-)

Nästa år blir det kanske ett försök med kameran.
Nu har vinden vänt till väst med aningen nordligt inslag så startplatsen flyttas. 10 minuter arbetstid och 7 minuter max. Sista start ungefär kl 21.30 för F1C.

 
Sist ut är F1C och en del tar det lugnt i väntan på att A och B ska hinna få göra sina starter.
kampen verkar vara mellan en mera traditionell modell och en med flap-vinge - t.o.m. dubbelflap!























Klockan är nu över 21 så det finns risk för kondens som fixas med en spray med hemligt innehåll och fin torkduk precis innan starten.