Lasse Olsson - Modellflygaren med många smeKSAK-Nyttamn.
Pylon-Lasse är ett och det visar sig i många resultatlistor.
- Känd Pylon, Helikopter och mm-flygare enligt Ove Andersson i en Stuntartikel 2001

I resultatlistan över svenska tävlingar hittar man
1961 Lars Olsson Arboga i vinnare i klass RC-4  - är det vår Lasse?
1963 Lars Olsson Örebro 5a i RC-1 i Skåneblippen 9a i SM RC-1
1964 Lars Olsson 11a på SM RC-1
1965 Lars Olsson SM krasch efter otroligt roderfladder
1966 Lars Olsson Örebro 14 SM i RC-1
1967 12a SM i RC-1
1968 Lars Olsson Jordfräsarna Köping 9a SM RC-1
1970 Lars Olsson 11 på SM F3A

Foto från Pileträffen på Everöds Flygplats 1968 se Modellflygnytt 1968-3  



Jag besökte Lasse en dag på sportlovet 2015. Det blev först en trevlig runda på Bulltoftaområdet med hunden och tyvärr så blåste det så att jag inte kunde hålla kameran stabil för ett bra foto. Utsikten var i alla fall riktigt skön.

Alla känner Lasse verkar det som när man pratar med modellflygare som varit med ett tag.
Det började när Lasse var 8 år (1943) och köpte en flygplansbyggsats i cykelaffären i Köping. Det var en skiktbyggd modell som skulle stå på bokhyllan. Sedan blev det Lill-Klas Vargen och andra friflygare. Snart var det så klart motormodell med 2,5 cc rova i nosen - friflyg till att börja med sedan linflyg.
Lasses pappa hade kondis i Köping och dör träffades kompisarna efter stängningsdags. De skulle bilda en modellflygklubb. Lasse som hade läst lite tidningar på fiket hade just läst en broschyr från Lantmännen och sett en ny jordfräs. Erfarenheterna från modellflyget var väl i princip samma så klubbnamnet blev så klar JORDFRÄSARNA
Det är nog inte mycket av modellflyg som undgått Lasse - och inte bara ytligt utan fullt ut.
I början var det förstås enkanalig RC - oftast var det att reparera efter varje flygning. Eller som Lasse uttrycker det :
Så länge man gav fan i att styra så gick det rätt så bra. Sedan var det RC 1 - multi, först med reed-anläggningar sedan med proportional. Lasse hade agenturen för Logitrol en period.

Helikopter är en helt annan historia och Lasse hade agenturen för Hirobo. Här har han en kul historia. Lasse hade förstås RC-fabrikatens Rolls Royce - MULTIPLEX med modellen 3030. Det är en otroligt avancerad sändare som man kan programmera precis hur som helst. Lasse programmerade 2 program till sin helikopter. Ena programmet hade inverterat på kanalerna för sida och  pitch. Lasse rollade över på rygg och slog om en KSAK-Nyttapp så att allting fungerade precis om om han fluget rättvänt. Vid första provet hovrade han obehindrat inverterat någon decimeter över marken med rotorn.
FUSK skrek förstås alla som inte hade lika fin radio som Lasse. Men varför ska man ha en bra radio om man inte kan utnyttja finesserna?

Pylon är en annan gren som Lasse var helt insyltad i. Det var tävlingar inte bara i Sverige och Norden utan även i Europa och över kanalen i Storbritannien.


Lite bilder i Lasses samling - som han inte har någon koll på alls säger han.
"Hybridplanet Pelikanen" följde reglerna om två hjul på ett aerodynamiskt sätt genom att ha 2 hjul i linje efter varandra.
"J21" som var Lasses konstruktion hade en Pusher. Motorn var en HP med bakinsug. Fipplade man lite med bakstycket ändrade man lätt så att motorn gick att köra lika bra baklänges. På så sätt kunde man köra med standardpropeller.
Lasse kom på att stor pil-form motsvarade egenskaper som V-form. Därför kunde man göra negativ V-form utan att få elaka flygegenskaper. Detta utnyttjades till att låta tunna pianotrådar i vingspetsarna agera som "hjul så att planet kunde ha huvudhjulen i linje för att minska luftmotståndet. Ett enda skevroder hjälpte också till att hålla nere luftmotståndet.
Servotejp - den fantastiska nyheten som sparade en hel del i montaget av servon hade införskaffats på prov i England. Det nya planet hade sådant. 4 varv i en tävling och så fick planet roderfladder. Detta var inget som servotejp klarade av så karriären blev tämligen kort för det planet.

Lasse höll också på med att gjuta flygplanskroppar i glasfiber. Han hade en firma för det och gjorde bland annat kropp, ställ och motorkåpa i laminat till Falcon 56. Han skickade ett prov till en firma i Denver Colorado. De skickade provet i sin tur till Carl Goldberg för godkännande. Det var helt perfekt så firman lade en provbeställning på 100 satser. Med en plugg insåg Lasse ganska snabbt att det kanske inte var riktigt i den skalan det var kul att jobba. Man måste ju ha tid att snickra och att flyga med. Och så  finns det förstås annat viktigt som en trevlig hund och en god kvinnlig livskamrat. Flyget och jobbet kan man tröttna på men inte det andra.

Lasse kände nog alla gamla profiler inom RC. Berglund med Telepilot och RC-Viking, Segebaden med Mustfire, Dilot med Vagabond - fast där var kanske inte direkt synk för Lasse påstår att stabbe och fena sitter i "skugga" av kroppen så att planet KSAK-Nyttappt kan styras ur en störtspiral, Hagel trimmade förstås en del motorer till Lasses pylonkärror - men de gick bara att köra på fullgas :-), "sotare" Berg vid Dragsängarna och många fler. Vem man pratar med så vet de vem Lasse Olsson är.

Foto från Mats Jonsson - Lasse anser sig lite för gammal för de mest avancerade modellerna men vill gärna ha lite att göra så han erbjuder sig att gratis laga kompisars modeller - mot ersättning för material förstås. Ett plan som Lasse renoverat blir ofta bättre än nytt.


Sommaren 2015 ska det flygas med en "fuskoldtimer" från HobbyKing. Lasse har fixat ett praktiskt ställ för hjulen för att bekvämt kunna fälla upp planet för batteribyte med mera.
Lite finesser som bränslenål, förgasarinsug, glödstift och "35-antenn" gör det där lilla extra i fusket.
Nu väntar vi på vindfria varma sommardagar. Lasses "Missionär" är också ett favoritplan som hade flugit stabilt utan rycKSAK-Nyttingar i eftermiddag fick jag höra.


Ett besök på klubbfältet kvarnlanda fick det också bli tid till vid besöket.
Lotus var lite besviken att inte Albin var ute på fältet. Till skillnad mot Lasses VisionAire så skakade det en aning i Cuben.


Ett efterbesök behövdes för ett något skarpare foto och i dag var Albin med.



Den 10 april var det riktigt fint vårväder och Lasse var ute på Kvarnlanda för att vårpremiära sin VisionAire.
Det är humor i gubben - han hade erbjudit att kaststarta en halvskala-FOX - fast inte mer än 50 meter ;-)
Att RC-takterna sitter i ryggraden kan man inte missa.
 

 

Dan Johansson har beskrivit en hel del av Lasses historia i en artikel. http://www.busybee.balsta.tv/lasse_olsson.htm