Förbundsmöte – Riksstämma – Årsmöte

Vad har man där att göra då? Man kan ju ändå inte påverka för allting är ändå bestämt i förväg och det som styrelsen föreslår går alltid genom. Det är vad man får reda på om man frågar gamla SMFF-uvar som varit med många år.

Man kan ju träffa trevliga modellflygare och kanske möjligen påverka – eller inte. Det är precis som vanligt i så fall.

Vad vill jag påverka? Ingenting nu i alla fall för jag har inte skickat in någon motion eller förslag. Jag får ju yttra mig om jag vill men vad ska jag säga? Gnälla lite på allting?

-    Ordning och reda! Protokoll snabbt efter möten. Kallelser till förbundsmöte med information minst en månad innan sista anmälningsdag och inte som i år - 11 dagar efter kanske? Sådant är väl självklarheter som man inte ens behöver ta upp?

-    Svar och bekräftelse på insändare och anmälningar – direkt till personen och inte enbart till ordförande för klubben så klart. Där är det nog delade åsikter för traditionellt har förbundet alltid velat gå med information via klubbstyrelserna. Där vill jag ha ändring och snabbare direktare vägar.

-    Aktiva ungdomssatsningar – med annat än Lucy. En trunk med plan och instruktioner att gå runt landet för utvärdering bland juniorer kanske. Är detta något för förbundet? Det har varit aktuella frågor sedan 40-talet vet jag som har läst all svensk modellflyglitteratur jag har hittat.

-    Differentierad medlemsavgift till förbundet för tävlingsflygare och söndagsflygare samt reducering om man inte vill ha tidningen. Detta hade säkert varit nyttigt för en långvarig diskussion om att det skulle vara dyrt med 370:-

-    Revidering av någon paragraf som verkar helig men som ingen ändå verkar bry sig om.
 

Men hur hamnade jag på detta då? Det var långt från planerat då jag inte hade någon aning om hur det går till. En förstulen fråga på årsmötet med kommentar att det ändå var för sent att anmäla sig är ju ingen bra inledning. Sedan ett samtal från en annan ordförande om att det blivit ett återbud på en plats som jag kanske kunde fylla – men så snabbt ett nej för att klubben inte tagit ett ordentligt beslut att skicka någon representant.

– Här blir det lite grötigt om man inte vet att jag är lika aktiv i två föreningar. Ena klubben har bygglokal där jag är varje tisdagkväll. Andra klubben har ”Sveriges bästa modellflygfält” precis längs vägen jag kör ett par gånger i veckan. För att komplicera det ytterligare så sköter jag hemsidan för modellflygnytt som drivs av SMFF Bredd så egentligen hade jag inte varit så överraskad om jag hade fått inbjudan därifrån.

Men nu är det inte så enkelt – pengar kostar det för att åka och det har jag inte att lägga ut för långresa med uppehälle. Men så visar det sig att SMFF pröjsar för en delegat per klubb. Mat och en hotellnatt samt reseutjämningsbidrag – och det är inte så enkelt att tolka.

Reglerna säger att man ska vara medlem i SMFF - det är jag. Man ska vara medlem i klubben och jag är medlem i båda klubbarna så det bör väl inte vara något problem? Men så ringer Rolle och säger att man ska vara huvudmedlem och att man är det i den klubben som betalat registreringsavgiften till SMFF - VAR STÅR DET? Blir det strul nu då? Fast egentligen så står det också att jag kan representera vilken klubb som helst via fullmakt - nu börjar det bli krångligt - eller väldigt enkelt beroende på hur man tolkar allting.

Sen så tillkommer ytterligare en parameter – Flygsportförbundet har sin stämma dagen innan.
Flygsportförbundet består av en massa andra förbund som sportflygare segelflygare skärmflygare fallskärmshoppare modellflygare – och vad vet jag. Alltså bör även det mötet vara intressant på grund av att modellflygarna med 4000 medlemmar kanske inte är en så liten del? Då blir det en dag till och den betalar inte SMFF något för så då kommer klubben in som garant – hoppas jag.
MAX 1000 spänn är gränsen. Och där kan det bli lite svårt kanske. Ja- nej – ja – absolut inte – bara åk!

Så nu har jag fullmakt att företräda och att rösta. Så ska det packas kamera (or) och anteckningsbok med vettiga pennor, Kläder kanske, men jag har ju ingen blå jacka med gula knappar – vad ska jag göra då? Inte heller tror jag att jag hittar någon Hawaiiskjorta. Mina jeans och Julajackan? Kastar de ut mig då?

Fredag vid 12-tiden mitt på dagen var det avfärd med jobbarkompis som skjutsade till tåget.
Regn som övergick till snöglopp är inget höjdarväder men som passagerare är det helt OK.
Uppe i Uppsala på Clarion Gillet Dragarbrunnsgatan var  det spännande att se om jag hade något rum bokat. OJ! Ett dubbelrum - det var inte meningen men med tanke på hur många "Res - Res inte" ska man nog vara tacksam att jag inte var bokad på en hel våning. Fredag kväll var nog lite sent för mingel så det var att packa upp och lägga sig.

Lördag morgon. Så var det som vanligt, vakna vid 5-tiden, men här var det inget kök att laga gröt i och inga hundar att gå ut med så det fick bli en liten runda runt hotellet för att kolla lite tills frukosten serverades kl 7. Det tog några timmar för alla att komma ner till frukost så det blev någon runda till. En fin Å - måste väl vara Fyrisån.



Nu saknade jag bara Pelle, Bill och Bull och Maja gräddnos.

Lördagen var det FLYGSPORTFÖRBUNDET som hade sin stämma.
Flygsportförbundet består av 8 olika grenförbund varav Modellflyg är ett med 6100 medlemmar.
Motorflyg verkar vara tvåa med 5000 medlemmar.
Segelflyg - 2300
Fallskärm - 1700
Skärmflyg - 1500
Ballong - 200
Hängflyg - 200
Kostflyg - 100
Mötet var rimligt snabbt avklarat och sedan var det lite samkväm på hotellet innan det var dags för mingel och prisutdelning före kvällen middag. Här hade jag ingen kamera med mig men har fått många fina bilder av
fallskärmshopparen
Narit Pidokrajt som hade med sig en rejäl kamera och en kraftig blixt..
Jag hoppas att Narit ursäktar att jag har beskurit och komprimerat bilderna för att passa min lilla sida.






Här var det många som fick pris så jag hoppas att någon kan hjälpa mig att fylla på med lite namn och orsak till utmärkelsen.
Första bilden är i alla fall på modellflygnytts mötesordförande Bengt-Olof Samuelsson som får utmärkelse för att han slagit svensk och nordiskt rekord i hastighet med linkontrollplan. Till vänster är det Bengt Lindgren, ordförande i Flygsportförbundet som just överräckt förtjänsttecknet.


Den här bilden ser intressant ut. Tack Narit för att du fångade den men lite bildtext hade gjort susen.
Egon Ny, en norrlänning från Höllviken till vänster. Lova Bannister som valdes till ny Vice ordförande för modellflygförbundet
poserar för Narit innan den egentliga prisutdelningen. Lets Dance var ju i går kväll.



Till Årets unga flygsportledare 2014 har Eiott Bogren och Noa Panduro Höjdestrand. Noa och Eliott har visat ett genuint intresse för flygsporten i alla dess former. Trots sina unga år har de visat på stor mognad och tagit ansvar både som medhjälpare och som ledare vid vår utbildning av segelflygelever. Stipendiet är på 5 000 kr vardera.

Bertil Flormans fond för stöd till svensk kvinnlig flygsport. Fondens styrelse har utsett 2015 års stipendiater; Desirée Staaf - Göteborgs segelflygklubb och Linda Kits - Fenix Skärmflygklubb Stockholm



Emil Broberg fick Diplomet för att ha vunnit både VM och SM samma år. Här är det full fart F3D (Pylon)


Flygsportförbundets förtjänstmedalj i silver till Lars Strågen. Denna typ av förtjänsttecken behöver inte ha med tävlingsresultat att göra. En pilot fick medalj efter att i 40 år utbildat nya piloter i sin klubb. Lars Strågens far har nummer ett som anställningsnummer i Kallinge flottilj så Lars har blivit uppfödd med flyg. Han brinner för att dra igång ungdomsaktiviteter och för CUB-ar i alla storlekar.


Vid minglet blev jag kontaktad av en av de stora legenderna inom svenskt modellflyg och linflyg nämligen stuntproffsat Ove Andersson med massor av titlar. 5 nordiska mästerskapssegrar och 18 svenska mästerskap, deltagare ett antal gånger på VM och EM så klart. Siffrorna kan mycket väl vara fel men det kan säkert Ove själv komplettera med de åren vi saknar i HoF-listan. Det blev mycket trevliga diskussioner under middagen men inte bara med Ove utan även med segelflygare, skärmflygare och fallskärmshoppare som satt bredvid.

På söndagen började vi redan tidigt kl 9 på morgonen. Dryga 60 sidor skulle gås igenom på mötet.
Registrering med kontroll av fullmakter och röstlängd sköttes och så bjöds det på godis? - eller vara det knappar med FSF symbol att sätta på bröstet.

Bengt-Olof Samuelsson höll i taktpinnen så det gick någorlunda undan. Lite omröstningar varav någon med sluten votering var intressanta. Här är en bild på när det var utdelning av röstlappar för den slutna omröstningen.

Jag hade en annan legend bredvid mig på stämman. Sven Pontan har 10 svenska mästerskapssegrar enligt HoF, mest i friflygande inomhusklasser. Det var förstås flera andra modellflygsberömdheter på stämman men man kan ju inte ha förmånen att kunna prata djupare med alla vid ett begränsat tilfälle.

Mötet avslutades ca kl 15 och då var det full fart hemåt som gällde för att inte komma för sen till sista tåget och hamna natten till första morgontåget. Det gick nu vägen och jag kunde hämta min bil på jobbet ett par minuter före midnatt och var hemma någon knapp halvtimme in på måndagen.

Som jag skrev i inledningen så hade tanken att åka på Stämman inte fallit mig in då jag tänkte att det nog kostade lite väl mycket för min ekonomi. Nu visade det sig att varje förening har en subventionerad plats på stämman. Kost ock logi står riksförbundet för plus en viss ersättning för resa även om den inte är stor så bör man kunna hitta andra längs vägen så at man kan dela på reskostnaden om man är en full bil. En förutsättning är förstås att klubben är beredda att skicka en representant. Med tanke på den magra uppslutningen på stämman så är det många klubbar som inte utnyttjar möjligheten.
Rimligen så kan klubben även stå för mellanskillnaden av kostnaden man har för resan.
Lördagen med Flygsportförbundets möte är även det mycket väl värt att vara med på speciellt då Modellflygförbundet sponsrar middagen på kvällen och en övernattning. Nästa alla modellflygare och andra flygare i de åtta olika förbunden är allmänt intresserade av flyg och kan få ut mycket av diskussioner med andra flygtokar.

Fotograf på prisutdelningen och middagen

/Patrik Gertsson mars 2015