SM i Friflyg Kristi Himmelfärdshelgen 2016.
5 maj ankomst.
Fredag 6 maj NM E36, arrangör AKM, samt Lilla friflygcupen arrangör Norberg.
Lördag 7 maj Stora SM.


Redan tidigt på torsdagen kom de första för att kolla in fältet och träna/trimma


Ove kom med oldtimerkärror som inte ska vara med och tävla denna helgen.




Lite senare på torsdagen kom ett gäng rävar som nu ska tävla i F1S.

Martin Larsson kollar vinklarna på sin modell


Stabben ska ner lite till i bakkanten - snart inte mera material att trimma bort.


Några av de som provflög runt 18.30 på torsdagkvällen.


Här hoppas jag på en lite mera avancerad artikel snart. Man kan komma som nybörjare till klassen och köpa en mer eller mindre komplett byggsats som innehåller i stort sett allt som behövs.
Tillhör man eliten så bygger man själv och då är det riktigt styva D-boxar och specialklädsel som gäller.
 

I denna klassen måste man kunna sina vinklar och justera på många ställen. Modellen ska fungera dels med full motorkraft och sedan glida fint helt sakta i termiken.


Eddy har formen till propellern som man lätt kan se rakt genom trots att den är riktigt styv.


Behöver du en gammal oldtimer-ritning så är här en man som kan fixa det mesta.


Hur hittar man en borttappad sändare? Det gäller att ha bra ögon och veta vad man letar efter.


En lite större sak behöver också trimmas.


Lite Off  Topic - leverans av mera klenoder för skanning till www.modellflygnytt.se  arkiv.


Fredag morgon klockan 8 var det många på plats och temperaturen låg på ca 14 grader, svag vind och solsken.
Lite diskussioner uppstod om startiden då det skilde en timme mellan det original som sänts in och det som sedan har kommit med i friflygarnas gemensamma kalender.
Alla behövde lite tid på sig för att packa upp och trimma så första period (av fem) startade klockan 09.30.
Eddy funderar på om man kan kombinera F1C med F1S. Kanske lite tungt motorpaket?


C20 är en populär motor, här på en dansk modell med vacker "svanhals" till motorn. Har man lite häftigare motor får man så klart riktigt fin starthöjd.


Inte en svan utan en Glada och inte en F1S utan en F1B som passade på att trimma före första tävlingsstart. Det var en grupp med fyra glador som cirklade i fin termik.


Alla trimförsök slutar inte perfekt och då är det bra om man kan fixa till det med lite snabblim.


Thorvald säljer startkort på plats.


Två ynglingar som inte var med och tävlade i denna klassen, John och Lasse.


75% av det danska laget som är erfarna rävar i denna klassen. Är det tredje säsongen?


Lasse Larsson visar sin Skylady som han tillverkat som byggsats i ett par hundra exemplar. Utvecklingen har gått framåt med ny teknik och senaste versionen har kolfiber i både framkant och bakkant på vingen för att få en styv och stabil konstruktion.



Resultat:
1  Christian Schwartzbach Dk        600s Full tid!
2  Jens Ole Larsen        Dk        594s
2  Peter Buschwald        Dk        594s
4  Lars Karlsson         Västervik  561s
5  Thorwald Christensen  AKM        560s
6  David Thorsén         Uppsala    555s

7  Per Grunnet            Dk        540s
8  Einar Håkansson       AKM        508s
9  Martin Larsson        Sländan    489s
10 Eddy Astfeldt         Eskilstuna 420s
11 Tommy Eriksson        Gagnef     419s
12 Håkan Broberg         Gagnef     409s

Lördag och SM i de stora klasserna blen en lite avslagen tillställning. Samtidigt är det värlsdscuptävlingar som drar de mest aktiva piloterna.
Vinden var betydligt över de i prognosen så maxtiderna blev reducerade.
Enbart F1B hade fullt med deltagare som flög 5 perioder om 75 minuter. Flera hade max som var 3 minuter i sista flygningen.
Flyoff krävs för att fastställa segraren.

Den typiska bilden av friflygare. Vart ska modellen hamna och ska jag få maxtid även denna flygningen?


F1A Jan kör från Berlin för att vara med och tävla men det är för få deltagare i klassen för att det ska bli en giltig tävling.


Anders som även han är F1A-flygare har stukat foten och kan inte tävla men hjälper gärna till att släppa.


Är detta den stiligaste friflyggrenen?


Hämtning ingår och i dag var det hela fältets bredd från öst till väst som gällde. Ett par mil i terräng gäller om man ska flyga sina 5 perioder - plus trimstarter på ytterligare ett par kilometer.


F1B - här gäller muskelkraft i stället för snabbhet som i F1A.


Bäst förspänning och så många varv man vågar. Sedan gäller det att hitta termiken för att vinna - vinna eller i alla fall medalj är ju det enda som driver Thorwald C.


Magnus Söderling är aktiv igen efter ett par års uppehåll.




Här har motorn stannat och planet är långt bort och förlitar sig på uppvindarna.


Gunnar Wivardsson har inte fått tillbaka full kondition efter en sjukperiod.
Han har ett tips för att vinna - använda motståndarens hamn som lösenord i datorn och besegra honom mentalt varje gång man startar datorn.




Friflygare måste ha bra syn. Titta där! Har du sett hur de jagar gladan?
Nej jag ser nog inte så långt bort ens med kameran som hjälpmedel. Men när höken kom och satte sig på en stubbe ganska nära så kunde jag få en bild med längsta tele.


Flyoff i morgon söndag kl 0500 om vinden tillåter.

Vinden var svag runt 3m/s med inslag av nordlig när de tre finalisterna gjorde sig redo för flyoff.


Först i luften var David Thorsén som lyckades dra upp sin motor utan att spränga den.




Både Håkan och Gunnar sprängde sina första motorer.
Här kastar Gunnar Wivardsson som fick fin höjd men av någon oprsak fusade planet redan efter 2 minuter.



Placering F1B
1 Håkan Broberg        120+120+120+150+180+291 sekunder
2 David Thorsén        120+120+120+150+180+276 s
3 Gunnar Wivardsson    120+120+120+150+180+137 s
4 Thorwald Christensen 120+120+120+150+173 s
5 Magnus Söderling     120+120+120+122+180 s

Håkan var lite sugen att prova Thorwalds "plastracer". En mullig maskin helt gjord i kolfiber.




/ Patrik Gertsson maj 2016



Vi smyger in även resultaten från vårtävlingen
Det blev en fin Majtävling den 23 april 2016.
Plats Skogstibble Uppsala – Lilla SM
Tävlingen inleddes med molnigt väder, ett par plusgrader och svag nordlig vind 1-3 m/s. Under eftermiddagen ihållande regn och växlande vind. Stort tack till alla deltagare och till Olle och Erik Lundborg för att vi ännu en gång fick flyga på Vrå Säteri. Tack Rynos Hobby i Enköping, Leffes Cykel i Uppsala och Hobbyträ i Älvdalen för fina priser. Välkomna tillbaka nästa år!

/David och Gurra

F1G
Per Johansson Malmens FK            120 120 120 115 120 595
Magnus Astervik Gävle               120 120 120  97   0 457
David Thorsén UFK                   120   0   0   0   0 120
F1H
Kosma Huber Norbergs FK             120 120 120 120 120 600 240 142
Per Findahl Norbergs FK             120 120 120 120 120 600 240 121
Inge Sundstedt Gagnef FK            120 120 120 106  67 533
Oskar Findhal Norbergs FK           120  72   0   0   0 192
Andrea Hartstein RedBaron MFK        99   0   0   0   0  99
Per Johansson Malmens FK             84   0   0   0   0  84
F1S
Inge Sundstedt Gagnef FK            112 120 120 120 120 592
Björn Wallman Sländan               120 120  85 120 120 565
Martin Larsson Sländan              120  80 120  97 120 537
David Thorsén UFK                   120 120  85 120  74 519
Håkan Broberg Gagnef FK              90  65 120 112 120 507
Tommy Eriksson Gagnef FK            120  53 117  90 120 500
Eddy Astfeldt Eskilstuna FK          67  88  92 120 120 487
Per Johansson Malmens FK             74   0   0   0   0  74
F1A/2
Per Findahl Norbergs FK             120 120 120 120 120 600 300
Kosma Huber Norbergs FK             120 120 120 120 120 600 117
Oskar Findahl Norbergs FK           120 120 120 120 107 587
P-30
Andrea Harstein Redbaron MFK        112  99  63  57  58 389
Bertil Henriksson Sala MFK           74 103  65  50  73 365
KPG
Björn Wallman Sländan                60  60  60  60  60 300  70
Martin Larsson Sländan               60  60  60  60  60 300  45
Thomas Dahlström Nimbus MFK          60  60  60  60  60 300  37
Per Findahl Norbergs FK              60  60  60  60  60 300  26
Oskar Findahl Norbergs FK            45  27  55  35  10 172
Oldtimer
Hans Karlsson N/N                   120 120  83 323
Andrea Harstein Redbaron MFK        111 116   0 227
Gunnar Ågren UFK                    120   0   0 120